Emigratie ja of nee? Besluit is gevallen! - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Dik en Simone Bontenbal - WaarBenJij.nu Emigratie ja of nee? Besluit is gevallen! - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Dik en Simone Bontenbal - WaarBenJij.nu

Emigratie ja of nee? Besluit is gevallen!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Dik en Simone

26 Juni 2016 | Zwitserland, Grindelwald

Nog een maandje en dan zit onze proefperiode van 3 maanden in Grindelwald er helaas op. Het wordt dus tijd dat we een beslissing nemen of we wel of niet willen gaan emigreren.

We hebben het hier erg goed naar ons zin. We verkennen de regio, wandelen erg veel; zowel routes die we al kennen, als ook veel nieuwe routes. En dat terwijl we hier al voor de zesde keer zijn…kun je nagaan hoe uitgebreid het wandelgebied hier is. Zelfs in de periode van half mei tot half juni, toen we erg veel regen hebben gehad, hebben we ons prima kunnen vermaken. Natuurlijk is het niet echt leuk als het iedere dag met bakken uit de lucht komt zetten, maar gelukkig bestaan er stapels boeken en internet.

Wel hebben we zeker in die periode gemerkt dat het leven in een dorp achterin de bergen ook zijn nadelen heeft. Zo moet je voor veel dingen (zoals boodschappen en kleding) het dal uit naar de “bewoonde wereld” en dat is toch iedere keer ruim een half uur rijden. En wil je uitgebreid gaan winkelen, dan ligt de dichtstbijzijnde stad anderhalf uur rijden bij ons dorp vandaan.

Wat ons vooral erg is tegengevallen, is het vinden van werk. Van tevoren leek Zwitserland een land wat openstaat voor emigranten, maar in de praktijk blijkt dat toch anders te werken. Vanaf december vorig jaar hebben we een hele berg sollicitaties de deur uitgedaan, helaas zonder resultaat. Ook hier speelt de werkloosheid naar aanleiding van de crisis een grote rol; bij veel vacatures werd er door een grote groep mensen gereageerd. En ze zijn hier dol op diploma’s; hoe meer hoe beter….maar dan wel graag Zwitserse… Tja, dan heb je als Nederlander toch een uitdaging.

Mede door het ontbreken van werk hebben we lastig nieuwe contacten in het dorp kunnen opbouwen. De mensen zijn vriendelijk genoeg, maar toch in zekere mate gereserveerd. Ook de kerkgemeente in het dorp bevalt ons helaas nog niet echt.

De afgelopen weken hebben we veel nagedacht en gesproken over het vervolg van onze plannen. We hebben ons tevens afgevraagd of we bereid zijn om alles in Nederland op te geven met al het bovenstaande in ons achterhoofd. En het antwoord daarop is duidelijk: nee! Dus het wordt geen emigratie….

Zijn we nu erg teleurgesteld? Het eerlijke antwoord daarop is ook nee. Ons doel voor deze proefperiode was om duidelijkheid te krijgen over een eventuele emigratie. En die duidelijkheid hebben we gekregen. Hoe graag we hier ook zouden blijven, we zijn niet bereid om onze droom tegen elke prijs te realiseren. Er zijn genoeg positieve dingen, maar zeker ook minder positieve dingen waar we tegenaan gelopen zijn.

Concreet betekent dit alles dat we stoppen met solliciteren en nog lekker gaan genieten van onze laatste weken in Grindelwald. Begin augustus komen we terug naar Nederland en pakken ons leven daar weer op. Simone gaat terug naar de Rabobank en voor Dik begint een zoektocht naar ander werk in Nederland.

• 26 Juni 2016 - 16:07

Hans Oudijk:

Wij vinden het fijn dat jullie weer terug komen in de gemeente!

• 26 Juni 2016 - 18:28

Christina:

Mooi omschreven. Duidelijk, jullie hebben er goed aan gedaan om dit zo te proberen.
    Fijn om jullie weer in Waddinxveen te zien.

• 26 Juni 2016 - 18:29

Marian Koops:

Wat jammer voor jullie dat het werken niet wil lukken en de emigratie niet door gaat. Een verstandig en moedig besluit om weer terug te keren, zal niet makkelijk geweest zijn. Geniet van de laatste weken en sterkte met de verhuizing weer terug naar Nederland.

• 26 Juni 2016 - 18:48

Jacqueline:

Een moedig en dapper besluit. Maar spijt hoeven jullie nooit te hebben. Jullie hebben het in ieder geval geprobeerd en zijn een ervaring rijker.
    Ik zie je graag weer als collega terug.

• 26 Juni 2016 - 21:25

Yvon:

Wat een eerlijke blog! Fijn dat jullie realistisch genoeg zijn om deze keuze te kunnen maken en inderdaad je droom niet ten koste van alles willen volgen. Ik zou denken: 'op zoek naar een vakantie huisje in Grindelwald en zo vaak mogelijk heen en weer'. Dan heb je het beste van beide :D. Leuk dat jullie zo ver zijn gekomen en jullie kunnen super trots zijn op jezelf...het is tenslotte een hele onderneming geweest.

• 26 Juni 2016 - 22:41

Hans Sluijter:

Dik en Simone, jammer zeg dat jullie droom geen werkelijk heeft kunnen worden......wel heel dapper dat jullie het geprobeerd hebben.....chapeau voor deze poging!! Ik hoop dat jullie i.i.g. nog een fijne tijd hebben in der Schweiz. Auf Wiedersehen.....Hans

• 27 Juni 2016 - 10:19

Marijke Haagsman:

Welkom in Nederland. Na een super ervaring toch besloten om weer naar Nederland terug te komen. Jullie zijn zeker verrijkt met 3maanden Zwitserland. Geniet nog heerlijk van jullie laatste maand. Misschien inderdaad een idee om iets te kopen daar. Het is tenslotte toch jullie tweede thuis geworden. Ik zie je in september Simone. En ik kan ook weer genieten van jou zangkunst. Groetjes Marijke Haagsman.

• 28 Juni 2016 - 13:52

Mariska De Roo:

Je kan in ieder geval nooit zeggen dat je het niet geprobeerd hebt.
    Is toch maar een mooi avontuur in jullie leven geweest.
    Geniet nog even en tot later in het Waddinxveense :-)

• 28 Juni 2016 - 19:29

Natie Angela:

Wat ontzettend moedig dat je het wel gedaan hebt. En wat ontzettend slim dat jullie het eerst uitgeprobeerd hebben. Als je dat niet had gedaan dan had je altijd met een what if.. gezeten. Getuigt van veel lef hoor.

Het is wel een geweldige ervaring denk ik om daar te zijn voor een paar maanden.

Geniet nog maar even van de laatste periode

Liefs Naat

• 29 Juni 2016 - 19:32

Ellen Vd Kamp:

Jammer dat het niet gelukt is. Maar wie weet, niet nu maar ooit in de toekomst. En toch fijn dat jullie daar een tijdje hebben kunnen verblijven.