Eindelijk dé bergtocht gelopen! - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Dik en Simone Bontenbal - WaarBenJij.nu Eindelijk dé bergtocht gelopen! - Reisverslag uit Grindelwald, Zwitserland van Dik en Simone Bontenbal - WaarBenJij.nu

Eindelijk dé bergtocht gelopen!

Door: Simone

Blijf op de hoogte en volg Dik en Simone

07 Juli 2016 | Zwitserland, Grindelwald

Vandaag hebben we dan eindelijk de bergtocht gelopen die al heel lang op ons verlanglijstje stond: van Schynige Platte naar First, een wandeling van 16 kilometer met flink wat hoogteverschil. Het laagste punt ligt op nog geen 1.900 meter, het hoogste punt op ruim 2.600 meter.

Het was een pittige wandeling, mede doordat we ons door diverse sneeuwvelden hebben moeten ploegen, maar het uitzicht is werkelijk schitterend. Aan de ene kant de besneeuwde bergtoppen van de Eiger, Mönch en Jungfrau, aan de andere kant ruige bergketens en zicht op een stukje van de Brienzersee.

De tocht begint met een antieke treinrit van Wilderswil naar de top Schynige Platte. Vanuit daar zijn we langs diverse berggraten geklommen om uiteindelijk na 10 kilometer het hoogste punt van de bergtocht te bereiken: de Faulhorn op ruim 2.600 meter. Zo hoog hebben we nog nooit gestaan tijdens een wandeling en dat zonder hulp van een berglift of treintje….

Vanaf de Faulhorn zijn we afgedaald naar de prachtige Bachalpsee, wederom met uitzicht op Eiger, Mönch en Jungfrau, om vervolgens bij de berg First de berglift naar het dorp terug te nemen. We hebben de bergtocht in ruim 6,5 uur gelopen (inclusief rustpauzes). Een heel mooi resultaat, aangezien er voor de kale wandeltijd ongeveer 6 uur staat.

Tijdens onze bergtocht zijn we diverse trailrunners tegengekomen, die aan het trainen waren. Volgend weekend vindt namelijk de Eiger Ultra Trail plaats. Dit is een hardloopevenement in de bergen rondom Grindelwald, waaraan ruim tweeduizend atleten meedoen. Ze kunnen hierbij kiezen uit de volgende afstanden:
- Trail E101: 101 kilometer door de bergen met een totaal hoogteverschil van 6.700 meter, maximale duur 26 uur;
- Trail E51: 51 km, 3.100 meter hoogteverschil, maximaal 14 uur;
- Trail E35: 35 km, 2.500 meter hoogteverschil, max 9.15 uur;
- Trail E16: 16 km, 960 meter hoogteverschil, max 4 uur.
Onderdeel van de langste twee trails is de bergtocht die wij vandaag gemaakt hebben. We kunnen ons niet voorstellen dat je daar hardlopend overheen kunt, maar we hebben ze het echt zien doen vandaag. We moeten er niet aan denken….

En het leukste is: wij gaan als vrijwilligers meehelpen om dit evenement mogelijk te maken! Dik helpt volgende week donderdag en vrijdag bij het opbouwen van de diverse startpunten. Simone gaat vrijdagmiddag en -avond meehelpen bij een speciale kidsrace in het dorp en zaterdag staan we samen bij een verzorgingspunt in de bergen en bij de finish in het dorp. Een enorme organisatie waar meer dan 500 vrijwilligers aan meedoen. We hebben er nu al zin in! Ben je nieuwsgierig wat het evenement precies inhoudt, ga dan naar www.eigerultratrail.ch